Satul Ingerilor Tristi-ACCIDENTUL DE LA MOGOSOAIA



“Satul ingerilor tristi” – un documentar despre cel mai tragic accident naval din Romania, Mogosoaia,In catastrofa navala de la "Cotul Pisicii" si-au pierdut viata 207 pasageri si 9 membri ai echipajului. "Romania libera" continua publicarea articolelor despre evenimentele cenzurate in perioada comunismului. In numarul de astazi va relatam despre tragedia navala de la "Cotul Pisicii". Moartea a 216 persoane aflate la bordul navei Mogosoaia, care s-a scufundat la Galati, in septembrie 1989, a fost musamalizata de catre autoritatile comuniste. Tragedia a fost anuntata la trei zile de la producere, in ziarul local. stirea avea numai 17 randuri si a fost plasata in pagina de "fapt divers", intre rubrica de "informatii sportive" si cea a stirilor din "agronomie". Zile in sir zona a fost impanzita de numerosi agenti de militie si de Securitate. Aproape de jumatatea lunii septembrie 1989, la rubrica "decese" a ziarului "Viata noua" din Galati au aparut anunturi cutremuratoare in care familiile faceau cunoscut faptul ca "intr-un tragic accident" au pierdut una sau mai multe rude. "Familia Dartu, cu inimile zdrobite de durere, anunta incetarea din viata, intr-un tragic accident, a scumpilor… sotie, fiica, ginere, nepot." "Cu regret, sotia, fiica, nora anunta disparitia, intr-un tragic accident, a celui care a fost Gheorghita C." Chiar daca erau date de persoane diferite, anunturile ascundeau o poveste comuna, cutremuratoare: scufundarea "pasagerului" "Mogosoaia" care facea curse pe Dunare intre Galati si comuna Grindu. Zece minute fatale 10 septembrie 1989, Portul Galati. La ora 8.00 nava "Mogosoaia" urma sa plece in cursa spre comuna Grindu, situata la cativa kilometri in aval de Galati, pe malul tulcean al Dunarii. Capacitatea navei era de 160 de oameni, dar la bord se pare ca se aflau 213 pasageri si 9 membri ai echipajului: majoritatea sateni din Grindu, pescari, cativa docheri si angajati ai portului. Pe Dunare era ceata, un fenomen obisnuit pentru acea perioada a anului. Comadantul Ion Postolache, care avea o vechime de 37 de ani ca navigator, a declansat operatiunile obisnuite pentru scoaterea vaporului din port cu zece minute mai tarziu decat era prevazut. La acea ora convoiul bulgaresc format din impingatorul "Petar Karanicev" si sase barje, cu o lungime de totala de 191 de metri, naviga in amonte, spre Portul Ruse. Membrii echipajului – care in noaptea de 9 spre 10 septembrie sarbatorisera pana in zori, cu alcool, ziua nationala a Bulgariei – nu au respectat regulile de navigatie. Coliziunea a fost nimicitoare. "Mogosoaia" a fost lovita in bord de prima pereche de barje din convoi. Nava de pasageri s-a inclinat puternic, a revenit pe linia de plutire, dupa care s-a inclinat din nou si s-a rasturnat, scufundandu-se. Impactul a fost violent, iar contorsionarea infrastrucurii metalice a produs un zgomot infiorator. Nava s-a mai rostogolit de cateva ori pe fundul Dunarii, asezandu-se in cele din urma pe chila. Galati, strict secret In catastofa si-au pierdut viata 207 pasageri si cei 9 membri ai echipajului. Aceasta este statistica oficiala inscrisa in Dosarul 2.710/1991 judecat la Tribunalul Galati. Dar in septembrie 1989 populatia nu a stiut cu exactitate numarul celor decedati din cauza secretomaniei impuse de regimul comunist in jurul acestui eveniment. La mai putin de o ora de la producerea accidentului, cartierul Badalan, situat langa santierul Naval si Portul Bazinul Nou, a devenit locul unei agitatii fara precedent. Pe strazile pe care de obicei traficul auto era aproape inexistent din cauza caldaramului nepavat si plin de gropi, acum circulau in mare viteza, intr-un du-te-vino care sugera degringolada, zeci de Dacii cu "numar mic" format din trei cifre. Intrase in actiune Securitatea care trebuia sa asigure protectia informativa a zonei. La operatiune au fost adusi si colegi de-ai lor din judetele invecinate, Braila, Vrancea si Vaslui. Intreg malul Dunarii a fost intesat cu securisti si diversi oameni din Marina Militara, Marina Granicereasca si Procuratura. Vieti pierdute din cauza unei macarale De coordonarea intregii activitatii de scoatere la suprafata a cadavrelor si a navei s-au ocupat, in primele zile de dupa tragedie, activisti de partid care tineau legatura cu Nicolae Ceausescu. Cuplul prezidential s-a aflat in ziua producerii tragediei foarte aproape de Galati. Cei doi si-au petrecut cateva zile de vacanta in vila de la Neptun. In dimineata de 10 septembrie sotii Ceausescu urmau sa plece la Iasi, pentru ca miercuri sa asiste la deschiderea anului scolar. Desi elicopterul urma sa treaca pe deasupra zonei in care s-a produs tragedia, Nicolae Ceausescu a decis sa isi continue netulburat drumul. Se crede ca in primele ore de la producerea accidentui s-ar mai fi putut salva vietile unor eventuali supravietuitori ramasi captivi in compartimentele neinundate ale navei. Pentru succesul unei astfel de operatiuni ar fi fost nevoie de o macara plutitoare de mare capacitate, aflata in dotarea flotei ucrainene. Doar prin interventia personala a lui Ceausescu s-ar fi putut obtine in timp util un astfel de utilaj. In ciuda numeroaselor incercari, scafandrii de la unitatea specializata a Marinei Militare UM 2145 de la Mangalia nu au reusit scoaterea epavei. Dupa cinci zile "Mogosoaia" a fost ridicata la suprafata de specialistii de la AFDJ. Vinovatii nu au platit Responsabil de tragedie a fost comandantul navei bulgare, Gheorghi Petrov Anghelovschi. Arestat in septembrie 1989, a facut in Romania doua luni de puscarie. Dupa Revolutie a fost extradat in Bulgaria, unde nu a mai executat nici o zi de inchisoare. Asta, in conditiile in care in 1993 Inalta Curte de Casatie si Justitie l-a condamnat pe bulgar la 10 ani de puscarie. In sentinta definitiva si irevocabila se precizeaza ca manevra efectuata de catre Anghelovschi a dus la scufundarea vasului "Mogosoaia". Rudele celor disparuti au primit in 1993 despagubiri banesti cuprinse intre 30.000 si 80.000 de lei. Desi statul bulgar a fost condamnat la plata unor daune catre Navrom Galati, armatorul navei "Mogosoaia", in urma devalorizarii leului, despagubirea a devenit nesemnificativa. Actiunea in instanta de reactualizare a pagubelor este ingreunata de Ministerul de Finante bulgar, care "inventeaza" chichite avocatesti pentru a taragana finalizarea procesului.
.
Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment

0 comentarii :

Trimiteți un comentariu

la intamplare